1 oktober 2024

De Bedoeling 2.0 - Verhalen uit de praktijk

Binnen Thebe zijn we alweer geruime tijd bezig met het programma de Bedoeling 2.0 in de praktijk, we doen dit in 2024 bij al onze woonzorglocaties.

En ondanks dat we nog wat stappen te zetten hebben, horen we ook veel verhalen met hele mooie voorbeelden over hoe de Bedoeling 2.0 in de praktijk wordt toegepast door het samen of anders te doen. Nieuwsgierig geworden?  Lees dan snel verder hoe collega Çoise dit doet.

Wachten is geen optie: bewoners mogen zelf de regie pakken

Veel medewerkers werken al jaren in de zorg en hebben geleerd om bewoners te omarmen en zo veel mogelijk zorg te verlenen. "Het landschap om ons heen verandert, en daarmee moet ook ons eigen gedrag veranderen", legt Çoise uit. Als manager zorg bij Guldenakker deelt ze haar ervaringen en inzichten over het belang van samenwerking tussen bewoners, naasten en zorgmedewerkers.

“Als bewoners, naasten en zorgmedewerkers tijdens de themabijeenkomst Samenspel samenkomen en hun gevoelens uitspreken, is het verrassend om te horen hoe zij de zorg ervaren. Meerdere keren komt aan bod dat bewoners zelf de regie willen pakken, bijvoorbeeld bij het aantrekken van steunkousen. Maar ook dat ze het wachten op zorgmedewerkers als onprettig ervaren”, licht Çoise toe. 

Nooit te oud voor een buddy
De themabijeenkomst is een groot succes met een hoge opkomst van zowel familieleden als bewoners. "Ik heb veel feiten en cijfers gedeeld: waar zien we de zorgvraag groeien? Hoe ziet de strategische personeelsplanning van de toekomst eruit? Door met elkaar daarover in gesprek te gaan ontstaan er leuke ideeën en initiatieven. Bijvoorbeeld het buddysysteem: een bewoner die goed ter been is, maakt nieuwe bewoners wegwijs."

Maar ook het belang van hulpmiddelen komt uitgebreid aan bod. “Speciaal voor bewoners, familie en mensen uit de wijk gaan we een kast aanschaffen waarin we verschillende hulpmiddelen tonen. Mensen kunnen zien wat er is en er gebruik van maken.” 

De sleutel tot waardering in de zorg
Dat zorgmedewerkers, bewoners en hun naasten nog beter met elkaar communiceren is volgens Çoise van groot belang. "Naasten geven aan dat ze soms niet weten wat er van hen wordt verwacht. Het is belangrijk dat we als zorgmedewerkers duidelijk zijn in onze communicatie en verwachtingen. Eén ding is zeker: medewerkers mogen trots zijn op hun werk in de zorg. Naasten en bewoners spreken hun respect en waardering uit voor de zorgmedewerkers. Het is zo waardevol om te zien dat zulke gesprekken ontstaan.”