Zorg aanvragen?

Wilt u zorg aanvragen of meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Direct zorg aanvragen

0900-8122

Ouderen met dementie: uw eigen leven blijven leiden bij Thebe

Ook met dementie blijft u het liefst zo lang mogelijk in uw vertrouwde omgeving. Dat begrijpen we heel goed. Waar nodig helpen we u hierbij. Heeft u een vorm van dementie en is zelfstandig thuis wonen niet meer mogelijk? Dan is wonen op één van de woonzorglocaties van Thebe een optie. Hier bieden we u een fijn thuis met zelfstandigheid en naastenzorg voorop.

Bij dementie werken uw hersenen steeds minder goed. Dit begint vaak met geheugenproblemen. Later komen daar problemen bij met denken en taal. Ook kan het zijn dat uw karakter en gedrag veranderen. Op een bepaald moment kunt u niet meer zelfstandig thuis wonen. Op één van de woonzorglocaties biedt Thebe u een fijne plek om te wonen. Samen met u kijken we naar wat u nog zelf kunt. En naar welke zorg u verder nodig heeft. De specialist ouderengeneeskunde is uw hoofdbehandelaar. Daarnaast begeleiden verschillende specialisten u tijdens de behandeling. Bijvoorbeeld een psycholoog.  

Wij willen dat u zo zelfstandig mogelijk blijft. Wat u gewend was om thuis te doen, blijft u tijdens uw verblijf bij Thebe doen. Uw naasten zullen u hierbij ondersteunen. We stimuleren u daarnaast om mee te doen met verschillende activiteiten. U kunt alles op uw eigen tempo doen. We rekenen erop dat uw naasten nog net zo veel met u ondernemen als vroeger. Ook zien we graag dat uw naasten een deel van uw verzorging op zich nemen.  

Ouderen met dementie -  stap voor stap

Kunt u vanwege de dementie niet meer thuis wonen? Dan is wonen op een woonzorglocatie van Thebe misschien een optie. Bij ons krijgt u professionele, noodzakelijke zorg. Dat doen we op prettige, veilige manier.

U kunt ook gebruikmaken van de logeerzorg van Thebe. U verblijft dan een tijdje op een woonzorglocatie van Thebe. Bijvoorbeeld als uw partner of mantelzorger overbelast is. In de tijd dat u bij ons verblijft, kan uw mantelzorger weer op even op adem komen.  

Stap 1

Zorg aanvragen

Het aanvragen van wonen en behandelen bij dementie kan op twee manieren: via de website of telefonisch. Klik op de knop ‘Zorg regelen’ en vul een contactformulier in of bel naar het Thebe. 
 
Is de situatie niet meer prettig voor u en kan het zo niet langer? Dan kan de huisarts of medisch specialist een crisisopname aanvragen. Wordt de aanvraag goedgekeurd? Dan heeft u binnen twee weken een tijdelijke plek om te wonen. U verblijft op deze veilige, gesloten afdeling tot we een vaste plaats voor hebben gevonden.  

Wat u van ons mag verwachten

  • Neem bij vragen over de wachttijd contact met ons op
    Heeft u vragen over de wachtlijst? Neem dan contact met ons op.
  • Tijdelijk verblijf
    Soms verblijven mensen met dementie tijdelijk bij ons. We helpen u en uw naasten dan verder met adviezen. Na zo’n periode gaat u weer naar huis.

Wat wij van u verwachten

  • Rondleiding aanvrage
    Wilt u alvast weten hoe onze locatie eruitziet? Vraag dan gerust een rondleiding bij ons aan.
  • Gegevens
    Bij de aanmelding hebben wij uw burgerservicenummer (BSN), uw naam, adres en woonplaats nodig. Zoek deze voor uw aanmelding alvast op.
  • Neem contact op als u vragen heeft
    Heeft u vragen over de aanmelding? Bel ons dan gerust. Wij helpen u graag verder.
Stap 2

Indicatie regelen

Heeft u wonen met zorg aangevraagd? Dan neemt een medewerker van Thebe contact met u op. De medewerker vraagt of u een indicatie heeft voor zorg vanuit Wet zorg en dwang (Wzd), artikel 21. Deze indicatie is nodig voor de opname.  

Wordt u vrijwillig opgenomen? Vraag de indicatie dan aan op de website van Centraal Indicatiestelling Zorg (CIZ). Wij helpen u hier graag bij.  

Bent u het niet eens met de aanvraag van een Wzd-indicatie en laat u gevaarlijk gedrag zien? Dan kan uw familie een rechterlijke macht aanvragen. De rechter beslist dan of u thuis blijft wonen of dat u opgenomen moet worden. 

Wat u van ons mag verwachten 

  • Hulp nodig
    Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van de indicatie? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met u mee. 

Wat wij van u verwachten 

  • Sta open voor hulp
    Wij begrijpen dat het een verwarrende situatie voor u is. Uw vragen beantwoorden wij graag. Hoe fijner u zich bij de situatie voelt, hoe sneller en makkelijker de aanvraag en de verhuizing verlopen. 
Stap 3

Aanmelden voor wonen en behandelen voor mensen met dementie

Heeft u de indicatie voor uw zorg ontvangen? Dan neemt u weer contact met ons op. Tijdens een intakegesprek bespreken we welke zorg u nodig heeft. Dit gesprek vindt telefonisch plaats of bij u thuis. Tijdens dat gesprek leren wij u graag kennen. Ook horen we graag wat uw wensen en behoeften zijn. Vervolgens bekijken we welke zorg u nodig heeft en hoe we het beste kunnen samenwerken met uw naasten. Met deze informatie bepalen we welke zorglocatie van Thebe het beste bij u past. Wij maken een verslag van het gesprek. 
 
Na het intakegesprek bekijken we of u meteen terecht kunt in een kamer van uw voorkeurslocatie. Is er geen plaats op een geschikte locatie? Dan plaatsen wij u op een wachtlijst. Samen bekijken we welke zorg u nodig heeft tot er een plaats vrij is. Dat kan zijn met extra zorg thuis of op een andere afdeling of locatie. In deze periode hebben wij vaak contact met u. Komt er een kamer vrij op uw voorkeurslocatie? Dan nemen wij opnieuw contact met u op. U kunt dan binnen 6 dagen verhuizen. 

Wat u van ons mag verwachten 

  • Wij houden u op de hoogte
    Wij regelen samen met u de zorg totdat er plek is op uw voorkeurslocatie. Zodra er plek is op uw voorkeurslocatie, nemen wij meteen contact met u op.

Wat wij van u verwachten 

  • Geef uw voorkeur door
    Als er geen plek is op de locatie van uw voorkeur horen wij graag of u in die tussentijd regelmatig contact met ons wilt.
Stap 4

Rondleiding

Als er plaats is op de locatie van uw voorkeur, geven wij u een rondleiding. U ziet dan hoe mensen bij ons wonen en u proeft de sfeer op de locatie. Bent u tevreden over de kamer die wij u laten zien? Dan kunt u binnen een week naar onze locatie verhuizen. 
 
Staat u op de wachtlijst of weet u nog niet waar u wilt wonen? Ook dan kunt u een rondleiding aanvragen. Neem hiervoor contact op met de locatie die u graag wilt bezoeken. Drink ook gerust een kop koffie of thee in het restaurant of café. Zo proeft u alvast de sfeer op onze locatie. 

Wat u van ons mag verwachten 

  • U bent altijd welkom voor een kop koffie
    Op al onze locaties is het mogelijk om in het restaurant of café een kop koffie te drinken.

Wat wij van u verwachten 

  • Snel beslissen
    Is er een kamer vrij op uw voorkeurslocatie? Beslis dan snel of u deze kamer accepteert. U kunt binnen een week verhuizen.
Stap 5

Verhuizen

Bent u tevreden met uw nieuwe woning? Dan plannen we een verhuisdatum. U regelt de verhuizing zelf. Wij kunnen u wel tips geven. Zo vergeet u niets tijdens de verhuizing. Ligt u in het ziekenhuis of in een andere instelling? Dan zorgt de instelling waar u verblijft voor vervoer. In andere gevallen vraagt u uw naasten of familie om vervoer naar uw nieuwe woning.  

U verhuist naar Thebe, maar u neemt uw eigen leven natuurlijk altijd mee. Daarom vinden wij het belangrijk dat u kunt leven zoals u dat gewend bent. Wij rekenen erop dat uw familie en naasten zorgtaken op zich nemen zoals zij dat thuis ook deden. Thebe verleent de professionele zorg en ondersteuning die u nodig heeft.  

Wat u van ons mag verwachten 

  • Wij zorgen voor een bed
    Wij zorgen voor een bed dat omhoog en omlaag kan. Zo’n bed is nodig voor uw verzorging.
  • Schoonmaak
    Wij maken uw kamer regelmatig schoon.
  • Linnengoed
    Heeft u een indicatie met behandeling? Dan krijgt u beddengoed van Thebe. Denk hierbij aan dekbedovertrekken, handdoeken en washandjes.

Wat wij van u verwachten 

  • U mag uw eigen meubels meenemen
    Een fijne stoel, een kast, dingen voor aan de muur: neem gerust uw eigen meubels mee. Niet alle meubels passen in uw nieuwe woning. Maak dus een keuze. 

  • Huisdieren
    Uw huisdier mag u meenemen. U moet het dier wel zelf verzorgen. Voorwaarde is ook dat geen van de medebewoners allergisch is. 
  • Korting op verhuiswagen
    Heeft u een verhuiswagen nodig om uw spullen te vervoeren? Geef dat bij ons aan. Wij regelen korting op de kosten voor de verhuiswagen.
Stap 6

Kennismakingsgesprek

De dag dat u bij ons komt wonen is aangebroken. Wij hebben een kennismakingsgesprek met elkaar. Tijdens dit gesprek lopen we het zorgdossier nog een keer door. Zo is duidelijk wat het doel is van uw zorg en/of behandeling.  

Zijn de afspraken akkoord? Dan ondertekent u de zorgovereenkomst. Daarmee maakt u de afspraken officieel. Ook vult u een formulier in voor facilitaire diensten. U maakt namelijk gebruik van faciliteiten van Thebe. In het formulier staan de wederzijdse rechten en plichten. 

Wat u van ons mag verwachten 

  • Wij houden ons aan de afspraken
    Wij houden ons aan de afspraken die we met u maken en die we vastleggen in het zorgdossier.

Wat wij van u verwachten 

  • Stel ons alle vragen die u heeft
    Tijdens het kennismakingsgesprek stelt u ons al uw vragen.
Stap 7

Start zorg

U bent verhuisd. Uw zorg en begeleiding passen we aan op wat u nodig heeft. We helpen u zoveel mogelijk zelf te blijven doen. Daarom woont u met mensen die ongeveer hetzelfde kunnen. Zo leveren we voor iedereen de beste zorg.  

We onderscheiden 3 groepen:

  • U kunt nog heel veel zelf. U bent actief, sociaal en minder gevoelig voor prikkels. U heeft zorg en begeleiding op afstand nodig. Verder woont u zo veel mogelijk zelfstandig in een appartement met meerdere kamers.
  • U heeft balans en rust nodig. U vindt het moeilijk om structuur aan te brengen in uw dag. Wij begeleiden u daarbij. U woont graag in een kleine groep. Ook wordt u het liefst op een directe manier benaderd. U woont zo veel mogelijk in een eigen appartement.
  • Veel zelf regelen lukt niet meer. U heeft behoefte aan veiligheid. Daarnaast heeft u continu toezicht, zorg en begeleiding in de buurt nodig. U woont in uw eigen kamer en u maakt gebruik van de gezamenlijke huiskamer. 

Wat u van ons mag verwachten 

  • U heeft een vast aanspreekpunt
    Op de afdeling heeft u een vast aanspreekpunt. Bij hem of haar kunt u terecht met vragen of opmerkingen.

Wat wij van u verwachten 

  • Maak een keuze voor uw tandarts
    U kunt bij uw eigen tandarts blijven. Ook kunt u uw mondzorg regelen via de tandartsen van Thebe. 
Stap 8

Gesprek om te kijken hoe het gaat

Hoe gaat het met u, en met de zorg die u krijgt? Tijdens de eerste 6 weken van uw verblijf kijken we hier extra naar. Na deze periode organiseren we een (evaluatie-)gesprek om te kijken hoe alles gaat. We bespreken de uitkomsten van deze observatieperiode met u. Uw contactpersoon en een medewerker van Thebe zijn hierbij aanwezig. Als het nodig is, passen wij daarna uw zorg aan. Daarna plannen wij ieder half jaar zo’n evaluatiemoment met u in. 

Wat u van ons mag verwachten 

  • Wij houden ons aan uw zorgdossier
    Wij evalueren de zorg die in uw zorgdossier staat beschreven.

Wat wij van u verwachten 

  • U kunt alles vragen
    Heeft u vragen? Dan kunt u ze tijdens dit gesprek stellen.
  • Breng een van onze medewerkers op de hoogte als u een incident wilt bespreken
    Voor goede zorg en begeleiding is kwaliteitscontrole van belang. De commissie Melding Incidenten Cliënten verzamelt gegevens over incidenten. Had u direct of indirect last van schade of overlast? Meld dit dan.  

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op enkele veelgestelde vragen:

Dat is afhankelijk van de periode en het woonzorgcentrum. Neem contact met ons op voor actuele informatie. 

Uw nieuwe woning bij Thebe wordt uw nieuwe thuis. U mag alle spullen meenemen die in uw nieuwe woning passen. Thebe regelt een kast en een bed en maakt deze ook schoon. U of uw familie maakt de rest van uw spullen schoon. 

Uw nieuwe woning is uw nieuwe thuis. Daarom zijn bezoekers altijd welkom. In de ochtend zijn wij heel druk met de verzorging van cliënten. Kom daarom het liefst na 10:00 uur. 

De woonvorm waar uw familielid/relatie verblijft, is gesloten. Dat betekent dat hij of zij de afdeling alleen onder begeleiding af kan. Zo verdwaalt uw familielid/relatie niet in of rond het huis. Bezoek kan een verzorgende vragen de deuren te openen. 

De Wet zorg en dwang (art 21) gaat over opname en behandeling tegen iemands wil. Er staan verschillende criteria in de wet. Bijvoorbeeld dat de wet geldt wanneer iemand een gevaar is voor zichzelf of anderen. Als dit gevaar niet op een andere, minder ingrijpende manier weggenomen kan worden. En als iemand zich niet uit zichzelf laat opnemen. 

Dit kan het geval zijn bij mensen met een psychiatrische stoornis of een latere fase van dementie. 

Is iemand door zijn ziektebeeld (bijvoorbeeld dementie) of door psychiatrische problemen niet meer in staat om voor zichzelf zorgen? Of is diegene een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving? Dan is opname op basis van de Wet zorg en dwang mogelijk. Dit betekent dat iemand terechtkomt in een gesloten omgeving. Dat kan de locatie zijn, of de afdeling. Is er een aanvraag voor een plaats op een gesloten afdeling? Het CIZ bepaalt dan of de Wet zorg en dwang aan de orde is.