De wijkverpleegkundige geeft advies over de zorg die u nodig heeft. Hiermee vraagt u bij de zorgverzekeraar een PGB-indicatie aan. Uw zorgverzekering vergoedt het PGB-adviesgesprek.
Wanneer kunt u voor een PGB-indicatiegesprek bij ons terecht?
Zorg dat u goed weet welke eisen uw zorgverzekeraar stelt aan een PGB-indicatie. Zo heeft u zelf al een idee of u hiervoor in aanmerking komt. Deze eisen vraagt u op via de website of klantenservice van uw zorgverzekeraar.
Heeft u een Wet Langdurige Zorg (Wlz)-indicatie? Dan kunt u uw persoonsgebonden budget (PGB) aanvragen via:
- Zorgkantoor VGZ (Midden-Brabant)
- Zorgkantoor CZ (West-Brabant)
Zorgverlening van Thebe
Wilt u uitsluitend zorg van Thebe ontvangen? Dan hoeft u geen PGB aan te vragen. U kunt dan in aanmerking komen voor wijkverpleging van Thebe.
Stap voor stap
Hier vindt u antwoord op veelgestelde vragen over het PGB-indicatiegesprek.
Aanvraag PGB-indicatiegesprek
Aanvragen van een PGB-indicatiegesprek kan op twee manieren. Ga naar het formulier 'Zorg aanvragen'. U kunt het invullen om een indicatiegesprek PGB aan te vragen. U kunt ook bellen met het telefoonnummer dat onder ‘Zorg aanvragen’ staat. Ontvangen wij uw aanvraag? Dan nemen wij contact op voor een afspraak bij u thuis.
Wat u van ons mag verwachten
Eerlijk advies
Wij geven u eerlijk advies over de zorg, de ondersteuning en de hulpmiddelen die u nodig heeft.
Bereikbaarheid Servicecentrum
U bereikt het Servicecentrum tussen 8:00 uur en 16:30 uur.
Het indicatiegesprek
De wijkverpleegkundige komt bij u thuis voor het PGB-indicatiegesprek. Dit gesprek duurt ongeveer 1,5 uur. De wijkverpleegkundige bekijkt samen met u welke zorg en financiering passend zijn.
Wat u van ons mag verwachten
Objectiviteit en eerlijkheid
Wij zijn objectief. We geven u een eerlijke indicatie voor de zorg die u nodig heeft.
Rekening houden met uw situatie
Bij de indicatiestelling houden wij rekening met uw situatie en gezondheid.
Wat wij van u verwachten
Nodig een mantelzorger of naaste uit
Wij raden u aan om een mantelzorger of een naaste uit te nodigen voor het gesprek. Spreekt de zorgvrager geen Nederlands? Dan zoeken we samen naar een passende oplossing.
Openheid over uw situatie
Wij verwachten dat u open bent over uw situatie. Alleen dan kunnen wij u de juiste indicatie afgeven.
De juiste documenten paraat
Leg ook de juiste documenten klaar. Print de aanvraagformulieren (deel 1 en 2) van uw zorgverzekeraar. Vul deel 2 zo ver mogelijk in. Zorg ook voor een overzicht van uw medische diagnose(n) en voor een lijst met uw medicatie.
Na het indicatiegesprek
Na het indicatiegesprek ontvangt u de indicatie en aanvraagformulieren deel 1 op papier. Met deze documenten vraagt u een persoonsgebonden budget (PGB) aan bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar bepaalt vervolgens of zij (een deel van) het advies opvolgt.
Wat u van ons mag verwachten
Neem contact op bij vragen
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de wijkverpleegkundige die het advies gaf.
Wij kijken welke zorg bij u past
Keurt uw zorgverzekeraar de aanvraag voor zorg af? Maak dan een nieuwe afspraak met ons. Wij kijken dan welke zorg beter bij u past.
Wat wij van u verwachten
Houd rekening met administratie
U houdt zelf administratie bij. Dat hoort bij een aanvraag van zorg vanuit persoonsgebonden budget (PGB).
Verloopt de indicatie? Zorg dat voor verlenging
Bij persoonsgebonden budget (PGB) houdt u zelf de looptijd van uw indicatie in de gaten. Verleng uw indicatie op tijd.