Zorg aanvragen?

Wilt u zorg aanvragen? Neem dan contact op met ons servicecentrum.

Direct zorg aanvragen

088 - 11 77 430

Verpleegkundig adviesgesprek

U woont thuis. Daar woont u graag. Toch merkt u dat niet alles meer soepel gaat. Misschien heeft u last van uw gezondheid. Of lukt de persoonlijke verzorging niet goed meer. Met een verpleegkundig adviesgesprek onderzoeken we samen wat u hieraan kunt doen. We kijken wat u zelf kan doen. Hoe familie, vrienden en buren kunnen helpen. En we kijken welke rol Thebe met tijdelijke zorg aan huis kan spelen.  

Denkt u wijkverpleging of zorg nodig te hebben? Dan vraagt u een verpleegkundig adviesgesprek aan. Tijdens het gesprek vertelt u hoe het met u gaat en hoe u zich voelt. Wij adviseren u over wat nodig is. Dat kan bijvoorbeeld hulp zijn van uw naasten, hulpmiddelen en/of zorg. Zo blijft u op een prettige manier langer zelfstandig thuis wonen. Op een manier die bij u past. 

Aanwezigheid van een mantelzorger of naaste tijdens het gesprek is prettig. Na het gesprek kunt u het er dan samen nog over hebben. Heeft u geheugenproblemen? Dan is de aanwezigheid van een mantelzorger of naaste bij het gesprek verplicht.  

Het verpleegkundig adviesgesprek

Voor het verpleegkundig adviesgesprek komt een wijkverpleegkundige bij u langs. Tijdens dit gesprek brengen we in kaart welke problemen u ervaart. Samen zoeken we naar oplossingen die passen bij uw situatie. Bijvoorbeeld adviezen waarmee u en uw mantelzorger verder kunnen. Het kan ook gaan om de inzet van hulpmiddelen. Als het niet anders kan, is wijkverpleging van Thebe een optie.    

Vergoeding van uw zorg

De kosten voor het verpleegkundig adviesgesprek worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Voor u zijn hier geen kosten aan verbonden. Heeft u daarna toch zorg nodig? Dan wordt deze vergoed vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). U betaalt geen eigen bijdrage. 

Heeft u al een indicatie Wet langdurige zorg (Wlz) bijvoorbeeld omdat u op de wachtlijst staat voor een woonzorgcentrum? Dan is wijkverpleging mogelijk, terwijl u uw verhuizing afwacht. Wij regelen de aanpassing van uw indicatie. De kosten van de thuiszorg worden vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt wel een eigen bijdrage. De hoogte van deze bijdrage hangt af van uw inkomen. Meer informatie over deze bijdrage leest u op www.hetcak.nl. 

Bekijk ook de folder verpleegkundig adviesgesprek.

Stap voor stap

U leest hier wat u kunt verwachten van een verpleegkundig adviesgesprek.

Stap 1

Adviesgesprek met een wijkverpleegkundige aanvragen

Een adviesgesprek aanvragen kan op twee manieren: via de website of telefonisch. Klik op de knop ‘Zorg regelen’ en vul het aanmeldformulier in. Ook kunt u ons bellen. U krijgt dan een medewerker van het servicecentrum aan de telefoon. Zij noteert uw gegevens en zorgt dat de wijkverpleegkundige u belt voor een afspraak.

Wat u van ons mag verwachten

  • Wij nemen contact op
    Heeft u zich aangemeld? Wij nemen contact met u op voor een afspraak.  
  • Stel uw vragen gerust 
    Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op. Het telefoonnummer staat onder de knop ´Contact´.  

Wat wij van u verwachten

  • Burgerservicenummer
    Voor de aanmelding hebben wij uw burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer staat op uw identiteitskaart, paspoort en rijbewijs. Houd uw BSN bij u in de buurt als u zich aanmeldt.  
  • Aanvullende gegevens
    Ook hebben wij een kopie van uw paspoort en uw verzekeringsgegevens nodig bij de aanmelding. 
Stap 2

Stap 2: Afspraak met de wijkverpleegkundige

De wijkverpleegkundige komt bij u thuis voor het adviesgesprek. Dit gesprek duurt ongeveer 1 uur tot 1,5 uur. Tijdens het gesprek praten we over uw hulpvraag. Wij kijken of u zorg en hulpmiddelen nodig heeft. Het kan zijn dat wij u niet de zorg kunnen bieden die u nodig heeft. We kijken dan samen met u naar andere oplossingen.

Wat wij van ons mag verwachten 

  • Uw indicatie 
    De wijkverpleegkundige stelt een indicatie.
  • Wij brengen u in contact met andere instellingen 
    Wij nemen contact op met andere instellingen of disciplines als dat nodig is.

Wat wij van u verwachten

  • Tekenen zorgovereenkomst
    Als u zorg nodig heeft, maken wij een zorgovereenkomst op. Deze overeenkomst ondertekent u aan het eind van het adviesgesprek. 
  • Blijf niet met uw vragen zitten
    Als u vragen heeft, kunt u contact opnemen met de wijkverpleegkundige.  
  • Mogelijke overdracht ziekenhuis
    Heeft u een overdrachtsformulier of een indicatie van een ziekenhuis? Wij hebben deze documenten misschien nodig. Zorg dat ze klaarliggen als wij bij u langskomen. 
Stap 3

Start zorg

Blijkt uit het adviesgesprek dat u zorg nodig heeft? Dan regelen wij dat u zo snel mogelijk zorg krijgt. Ook als u direct zorg nodig heeft. U krijgt zorg van een professioneel team van verzorgenden en verpleegkundigen.

Wat u van ons mag verwachten

  • Zorg op maat
    Wij houden in de gaten hoe de zorg verloopt. Ook bekijken we steeds of u meer of juist minder zorg nodig heeft.

  • Stel uw vragen
    Met vragen kunt u terecht bij uw wijkverpleegkundige of de zorgcoördinator.

Wat wij van u verwachten

  • Wij regelen de zorg
    U hoeft in deze fase niets te doen. Het buurtteam regelt de mogelijke indicatie en de verdere afwikkeling. 
Stap 4

Evaluatiegesprek

Wij plannen altijd een gesprek met u in om te kijken wat er goed gaat en wat nog beter kan. Dit gesprek is telefonisch of bij u thuis. Wij vragen of u tevreden bent over uw situatie. Ook zijn we benieuwd of we nog iets voor u kunnen doen. Als het nodig is, passen wij de zorg aan op uw wensen en behoeften. Dit (evaluatie-)gesprek plannen we altijd binnen 6 weken in. Als het nodig is, plannen we het gesprek sneller. 

Wat u van ons mag verwachten

  • Zorg afgestemd op uw situatie
    Wij schatten uw situatie zo goed mogelijk in. Als u meer of minder zorg nodig heeft, regelen wij dat voor u. 

Wat wij van u verwachten

  • Geef duidelijk aan hoe het met u gaat
    Wij zijn er voor u. Dus vertel ons eerlijk hoe het met u gaat. Dan zorgen wij ervoor dat u de juiste zorg ontvangt. 

Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoord op veelgestelde vragen over het verpleegkundig adviesgesprek

U vraagt het adviesgesprek zelf aan. Dit kan met het online formulier of door ons te bellen. Ook kunt u vragen of uw huisarts u verwijst.

U heeft vragen over uw zorg en welzijn. Wij bieden u een adviesgesprek aan. Ook voor vragen over hulpmiddelen kunt u bij ons terecht. Als u hulp nodig heeft, denken we samen met uw naasten mee over een oplossing op maat. 

Het team bestaat uit verzorgenden en verpleegkundigen. 

Wij komen op het afgesproken tijdstip naar u toe voor het adviesgesprek. Als u zorg nodig heeft, spreken wij van tevoren af op welke tijdstippen wij langskomen.